tisdag 23 februari 2016

Till Susannes grupp

Christina kommer och vikarierar för Susanne imorgon onsdag, så då ska ni komma till skolan igen.
Leif

måndag 22 februari 2016

Meddelande till Susannes elever

Susanne kan tyvärr inte komma imorgon och vi hittar ingen vikarie, så ni får studera hemma 23/2. Jag skriver här imorgon igen och meddelar hur det blir på onsdag.
Leif

onsdag 10 februari 2016

Läxa till fredag 12/2

Torsdag 11/2 är jag i Säffle på utbildning, så då får ni jobba hemma. Här är saker som ni kan jobba med:
Texten på s. 43-45 i häftet om böcker ska ni läsa så att ni förstår. Ni bör också repetera och träna på bestämd och obestämd form av adjektiv och substantiv, för på fredag ska ni skriva en text med fokus på det.
Leif

tisdag 9 februari 2016

Jag ringer mina bröder

Här finns krönikan Jag ringer mina bröder av Jonas Hassen Khemiri, både som text och uppläst av författaren själv:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=4248447
Leif

onsdag 3 februari 2016

Bestämd och obestämd form

På fredag startar vi arbetet med bestämdhet.
För att förbereda dig kan du titta på följande lektionsfilmer.
Här finns en lektion som förklarar bestämd och obestämd form:
http://svenska2.oer.folkbildning.net/substantiv/obestamd-och-bestamd-form/
Här är en lektion om bestämd och obestämd form av adjektiv:
http://svenska2.oer.folkbildning.net/grammatik/ordklasser/adjektiv/adjektiv-bojning-2/
På den här sidan finns många övningar på bestämd och obestämd form substantiv:
http://www.kunda.nu/lankbank/index.php/ordklasser/29-substantiv/14-substantiv-bestamd-och-obestamd-form
Leif

tisdag 2 februari 2016

Nytt tema: Böcker

Nytt tema från och med vecka 5 är Böcker. Här bifogar jag en grovplanering och planeringen för vecka 5:

Tema böcker

Tid: 3 veckor

Innehåll:

Häfte på 17 sidor med texter och gruppuppgift inklusive extraläsning.

1 Längre text.

1 film: Den bästa sommaren.

Grammatik: Bestämdhet med övningar och fokus i skrivuppgifter.

Mål:

Läsa en längre berättelse.

Ta reda på fakta om och presentera en författare muntligt.

Skriva redogörande text, t ex reflektion, sammanfattning.

Berätta om intryck från bok eller film.

Delta i diskussioner.

V. 5:

Ti: Se film och skriva sammanfattning och om intryck (reflektion).

On: Berätta en nyhet med egna ord. Läs eller se på tv hemma och berätta i skolan. Fortsätta med sammanfattning och reflektion.
To: Lektion med Susanne

Fre: Jobba med bestämdhet, substantiv och adjektiv.